Jak napsat životopis, který zaujme
Životopis je vaší první vizitkou. Zaměstnavatel si o vás podle něj udělá první představu a rozhodne se, zda vás pozve na pohovor.
Existuje proto několik základních pravidel, jak psát životopis a průvodní dopis. V tomto článku vysvětlíme, jak napsat strukturovaný životopis v češtině s potenciálem zaujmout zaměstnavatele.
Základní pravidla životopisu
- Vytvořte si samostaný životopis pro každý typ zaměstnání nebo pozici (například když se hlasíte na dvě pozice „HR konzultant“ a „Asistentka auditora“).
- Projděte si webové stránky svého potenciálního zaměstnavatele a seznamte se s činností firmy. Uzpůsobte svůj životopis tak, aby byl přesně vytvořený pro danou pozici.
- Z životopisu musí být jasné, že chcete přesně tuhle práci. Pokud je to možné, vysvětlete také, proč jste si vybrali zrovna tohoto zaměstnavatele.
- Životopis by měl mít jasnou strukturu, přehlednou úpravu a délku přiměřenou zkušenostem – pro absolventa školy to jsou cca dvě stránky. Pro zkušenějšího člověka pak o stránku více.
- Klíčové body a fakta zvýrazněte. Neuvádějte informace, které nejsou pro danou pozici relevatní, případně jim věnujte pouze velice málo místa.
- Neuvádějte do životopisu ani do průvodního dopisu očekávanou výši platu, pokud k tomu nejste přímo vyzváni.
- Vždy uvádějte pouze pravdu. Zbytečně si nevymýšlejte, ale nebojte se nabídnout, co umíte. Nehledejte správnou odpověd na klasické otázky “proč chci pracovat u této firmy” nebo “proč mě zajímá tato pozice”. Taková odpověď neexistuje.
- Životopis má pouze zařídit pohovor a ne rovnou sehnat zaměstnání. Nesnažte se do něj proto nacpat úplně všechno.
- Pište stručně a vystižně.
- Zkontrolujte několikrát, zda text neobsahuje pravopisné chyby.
Náležitosti průvodního dopisu (e-mailu)
Z průvodního dopisu musí být jasné:
- Komu životopis posíláte
- Na jakou pozici se hlásíte
- Proč vás zajímá zrovna tato pozice
Dále by se v něm měl objevit i stručný popis nejzajímavějších bodů ze životopisu a slušná žádost o osobní setkání.
Náležitosti životopisu
Jméno a příjmení
- Adresa a telefonický/e-mailový kontakt
- Rodinný stav
Vzdělání
- Začněte od současného (nejaktuálnějšího) ke staršímu
- Datum zahájení a ukončení studia
- Použijte oficiální název školy, studijního programu/oboru, případně předmětů
- Pokud to není zřejmé, uveďt i název získané kvalifikace
Současné a předchozí zaměstnání
- Začněte od současného (nejaktuálnějšího) ke staršímu
- Datum zahájení a ukončení
- Použijte správný název zaměstnavatele a pozice
- Popište stručně klíčovou náplň pozice, odpovědnost a hlavní úspěchy
Jazykové dovednosti
- Rozdělte znalosti na písemné a ústní
- Vyhýbejte se použití slov “aktivně” a “pasivně”, raději je nahraďte “začátečník”, “pokročilý”, “rodilý mluvčí” nebo “základní”, “dobrá”, “vynikající” znalost.
Počítačové dovednosti
- Vyjmenujte software, se kterým máte zkušenosti – popište znalost jako “základní”, “dobrá”, “vynikající” nebo uveďte délku aktivního používání (např. 2 roky).
Zkušenosti a dovednosti
- Řidičský průkaz
- Přehled praxí, kurzů, schopností, publikovaných vědeckých prací atd. Můžete zde stručně zmínit i zájmy a úspěchy v relevatních soutěžích.
- Součástí životopisu mohou být i přílohy s fotokopiemi absolvovaných kurzů, certifikátů, vysvědčení apod.
Datum
- Pokud životopis zasíláte poštou, nezapomeňte také na vlastnoruční podpis.
Vzor životopisu
Pokud píšete svůj vlastní životopis a chcete vidět, jak by měl strukturovaný životopis správně vypadat, přečtěte si článek Životopis vzor. Při psaní svého životopisu nepodceňujte ani motivační dopis.
Životopis si nenechávejte pro sebe
Napsaný životopis nestačí poslat jen do firmy, na jejíž pracovní nabídku právě narazíte. Kromě známých serverů Jobs.cz a Práce.cz vložte svůj životopis do regionálních pracovních serverů, které vám umožní pracovat v místě bydliště. Na regionálních webech je pracovní inzerce velmi levná, proto zde najdete i pracovní nabídky, které na velké pracovní servery zaměstnavatelé nadávají.
Regionální servery:
Sdílet tento článek
Byl pro Vás článek užitečný?
Diskuze k článku
Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?www.profesia.cz/cms/…
www.nazkusenou.cz/zi…
Uvědomte si ale, že personalisti tyhle životopisy a fráze v nich obsažené většinou znají. Takže je berte jen pro inspiraci a neopisujte doslovně.
www.profesia.cz/cms/…
www.nazkusenou.cz/zi…
Uvědomte si ale, že personalisti tyhle životopisy a fráze v nich obsažené většinou znají. Takže je berte jen pro inspiraci a neopisujte doslovně.
A úplně nejšílenější je když se člověk hlasí třeba na účetní a životopis má plný barev, barevných pozadí atd. To má možná úspěch u kreativních a uměleckých pozic.
Ostatně to, co personalisté nemají rádi, co naopak mají rádi při psaní životopisu, co zvyšuje šance při pohovoru atd. vysvětluje zkušená personalistka zde v těchto video rozhovorech: www.mini-kurzy.cz/pr…
snad jsem pomohl
Děkujeme za podněty.
reaguji už asi pozdě, ale zajímalo by mě, na co jste klasický životopis potřebovala? Už se moc nepoužívá, tak bych jen chtěla vědět, jestli jsou třeba pozice, na který jej personalisti vyžadují.
Pracoval jsem v jedné obráběcí firmě a měl jsem osobní problém z dost vysoko postaveným spolu zaměstnancem. Tak jsem dostal výpověť ve zkušební době, po měsíci. Problém jse, ale vůbec nevstahoval k mé vykonané práci, ani porušení z některých pravidel firmy. Potřeboval by jsem poradit jestli mám k uvedené práci vypisovat, něco takového jako že:Zaměstnaní nebylo ukončeno : Z organizačních důvodů. Zdravotních důvodů. Zaměstnanec porušil podstatnou povinost ze sjednaných prac. podmínek. Nepodal výpověť sám. Zaměstnanec vykonával práci hrubým způsobem.(Ve skratkách z výpovědní listiny) Ja jsem to tam první napsal, kvůli Mé, první odborné praxi a nechci, aby si můj nový zaměstnavatel,(perzonalista) myslel, že mě vyhodily kvůli špatným výkonům, nebo častým zmetkům a nebo něco podobného. Moc díky za rady, Vojtěch.
Dále, bych se chtěl pozeptat, jak odpovídat, na otázky důvodu změny zaměstnání. Jedná se spíše o profesní důvod a změně lokality. což zaměstnavatel nezajímá, ale může.
Ještě jednu otázku na závěr.
Je vhodní psát životopis/průvodní dopis ve formátu HTML, nebo běžně používaném PDF či dokonce odporném Wordu?
Předem děkuji za odpověď.