Při výběru jazykové školy se ptejte na její reference
Výběr jazykové školy obvykle určuje její poloha a nabídka kurzů. Pokud ale máte to štěstí, že si můžete z jazykovek v okolí vybírat, dbejte na zkušenosti studentů. Nejlepší je zeptat se přímo studentů, kteří do příslušné jazykovky chodili, nebo navštívit specializované jazykové portály.
Kde získat reference jazykových škol
Zkušenosti většího množství studentů s danou jazykovou školou získáte na tradičním zavedeném jazykovém portálu Jazykovky.cz, jehož velmi navštěvovanou rubrikou jsou on-line recenze jazykových škol a také seznam nejlépe hodnocených lektorů z konkrétních škol a jejich právě otevíraných kurzů. Důraz je zde kladen na slovní hodnocení školy, lektora a na počet hodnocení. Hodnocení jsou obsažná a zvlášť jsou hodnoceni lektoři školy. Obrázek o přístupu školy ke studentům si člověk udělá z reakcí školy na její hodnocení. Nově si nyní můžete porovnat, jaké ohlasy jsou na jednotlivé jazykové školy a lektory ve vašem městě a s výběrem tak začít právě podle toho, která jazykovka nebo lektor jsou ve vašem městě nejlépe hodnoceni. Vyfiltrujte si vaše město a srovnejte si, kde a proč se studentům v poslední době výuka nejvíce líbila. Několik větších měst jsme zde vybrali za Vás:
- zkušenosti s jazykovými školami v Praze (můžete výběr omezit i na jednotlivé městské části, např. Praha 3, Praha 10)
- zkušenosti s jazykovými školami v Brně
- zkušenosti s jazykovými školami v Ostravě
- zkušenosti s jazykovými školami v Plzni
- zkušenosti s jazykovými školami v Olomouci
- zkušenosti s jazykovými školami v Liberci
- zkušenosti s jazykovými školami v Českých Budějovicích
- ...nebo si sami zkuste vyhledat své město
Na reference jazykových škol je zaměřen také nový projekt brněnských nadšenců Fairlist.cz. Hodnocení soukromých učitelů, nikoliv jazykových škol, nabízí známý portál nezávislých profesionálů Na volné noze.cz. Pokud nehledáte jazykovou školu, ale lektora na individuální kurz, je to dobrá volba. Také největší český katalog firem Seznam.cz zavedl hodnocení registrovaných firem, stejně tak i Google; zatím je ale počet hodnocení jednotlivých škol tak nízký, že nemá vypovídající hodnotu a nemá smysl se jím řídit. Dalším zdrojem referencí od studentů jsou webové stránky školy. Zde už nejde o nezávislý zdroj informací, nicméně školy si zpravidla nedovolí si hodnocení vymyslet. Kvalita zpracování referencí se však velmi různí. Spíše je třeba hledět na aktuálnost referencí, protože škola je živý organismus a v čase se mění. Řada škol má také vlastní facebookový profil, kde existuje možnost hodnocení. Informační přínos Facebooku je ale velmi malý. Hvězdičky jsou přidělovány buď všechny nebo jedna a slovní komentář se omezuje na několikaslovné výkřiky a i u opravdu velkých škol s 1000 studentů ročně se počet hodnocení omezuje na několik kusů nevalné hodnoty. Facebook je zkrátka volnočasové zábavní médium a jeho návštěvníky nelze znásilňovat k serióznímu hodnocení. Čest výjimkám.
Jedna reference nestačí
Studium jazyků stojí hodně peněz a času a jít na slepo se nemusí vyplatit. A je to i zbytečné, pokud si můžete reference jazykové školy snadno získat. Pokud se ptáte svých známých, mějte na paměti, že jedna reference nestačí. Lektor, který sedl kamarádovi, nemusí sednout právě vám a učit vás pravděpodobně bude někdo jiný. To se týká i zázemí školy. Každý jsme jiný; co vyhovuje vám, nemusí vyhovovat mně a naopak. Snažte se vybrat jazykové školy s hodně referencemi. To je jistota. I průměrná škola několik dobrých hodnocení sežene, větší množství už ale těžko. Když o některé škole reference nezískáte ani na jejích stránkách, jděte o dům dál. Berte ale ohled na velikost školy. Malá jazykovka nemůže mít stovky referencí, protože tolik studentů zkrátka nemá.
Hodnocení školy je vždy subjektivní
Je třeba si uvědomit, že jazyková škola se nemůže zavděčit všem a kvalita hodnocení se různí a je subjektivní. Jazykovky hodnotí ze svého úhlu pohledu jak nadšené teenagerky omdlévající při pohledu na lektora-sympaťáka, tak nevrlí bručouni, kterým se nezavděčí nikdo a na všem si něco najdou. Proto berte jednotlivá hodnocení s nadhledem a spíše si skládejte obrázek ze střípků mnoha hodnocení. Trochu jiná situace je u firemních jazykových kurzů, kde už kurzy školy hodnotí lidé zkušení, kteří mohou často porovnat přístup více škol a více lektorů. Tam už si uděláte obrázek i z menšího počtu hodnocení. Pokud si budete ověřovat doporučení vybrané jazykové školy, věnujte pozornost tomu, jak škola svým studentům na zapsané hodnocení odpovídá. Vypovídá to hodně o stylu její komunikace se studenty a zájmu o jejich názor.
Rozlišujte mezi kvalitou lektora a kvalitou školy
Při pročítání referencí věnujte pozornost tomu, zda student školy popisuje kvalitu zázemí školy a přístup jejich zaměstnanců nebo zda se soustřeďuje na výuku lektora. Samozřejmě platí, že vrána k vráně sedá a dobré školy mají i dobré lektory a pečují si o ně. Může se nicméně stát, že dobrý lektor zachraňuje pověst školy a nebo skvělá škola ne úplně odhadla svého nového lektora. Možná je nejlepší začít s výběrem kurzu podle hodnocení lektora, i když řada škol své lektory ještě nezveřejňuje.
Zeptali jsme se jazykových škol
- Jakým způsobem poskytujete budoucím studentům vaše reference?
- Jak odměňujete studenty, kteří vás doporučí svým známým?
- Kolik procent studentů pokračuje ve studiu na vaší škole v dalším běhu kurzu?
1. Jak školy poskytují reference studentům?
Přestože školy z 83% uvádějí, že mají na svých stránkách reference studentů, kvalita prezentace těchto referencí je velmi nízká. Nejčastější chybou je umístění referencí na neviditelné místo webu, neodkazování na reference z kurzů, reference bez uvedení jména, data pořízení a zpravidla také jejich malý (až symbolický) počet. Reference jsou často prezentovány způsobem "aby tam něco bylo" - třeba jen jako seznam firem. Na obranu škol je třeba říci, že pravidelné, dlouhodobé a smysluplné pořizování referencí, jejich elektronické zpracovávání a efektivní publikování na webu je poměrně náročnou činností, na kterou řada škol z nedostatku času a technologií rezignuje. V lepším případě škola využije služeb portálů třetích stran (Jazykovky.cz, Fairlist), které získání, zpracování a publikování referencí zajistí. Rezignace na efektivní publikování referencí je paradox, protože 100% škol uvádí, že z referencí, tedy na doporučení, mají největší počet studentů. Školy tedy ve velké míře nevyužívají potenciálu referencí a neumějí nabídnout reference tam, kde student vybírá svůj kurz. Dobré zkušenosti studentů se školou tak zůstávají v rovině ústního podání a nedostanou se dále, než do jejich bezprostředního okolí. Existují ale i školy, které mají na svých stránkách reference velmi dobře zpracované, rozdělené podle druhů kurzů, ve velkém množství, s uvedením jmen lidí. Tyto školy zpravidla umí propagovat reference velmi dobře a využívají k tomu i portály třetích stran. Tlak na reference je vidět více ve větších městech, kde je konkurence větší a vztahy anonymnější. V menších městech školy často prohlašují, že reference nepotřebují. Lze spekulovat, že toto platí v městečkách, kde je jedna jazykovka. Kde jsou dvě a více, tak autentické reference s uvedením jména spokojeného studenta rozhodují ještě více než ve velkém městě. Pokud zájemce o studium na webu školy nebo oborového portálu najde reference svých známých, má škola studenta jistého. Reference jsou tím peříčkem na vahách, které volbu rozhodne, pokud je cena za studium srovnatelná.Co nás nemile překvapilo:
- Řada škol, co v dotazníku uvedla zveřejňování referencí na Facebooku, tam neměla žádné nebo jednu až dvě (nebo jsme je nenašli).
- Řada škol, co uváděla dostupnost referencí na svém webu, tam také žádné reference neměla (nebo jsme je nenašli).
- Řada škol nepochopila otázku "jak poskytují studentům reference", a odpovídala na otázku "jak informují studenty o své nabídce".
2. Jak školy odměňují studenty za doporučení
Školy často nenechávají doporučování náhodě a doporučování své školy odměňují. V 57% oslovených jazykových škol studenty za doporučení odměňují. Ve 13% oslovených škol to bývá sleva na kurzovném pro jednoho či oba studenty, v některých případech studenti dostávají hodiny zdarma. 10% škol je překvapivě striktně proti odměňování studentů za jejich doporučování. Některé šetří, jiné to označují za nečestné a jsou toho názoru, že hodnocení má být nezištné. Raději se tedy kamaráda optejte, zda za doporučení něco dostane nebo ne. Ať víte, na čem jste. Dle očekávání v Praze a v Brně odměňuje studenty daleko větší množství škol než v menších městech. Kde je menší konkurence, mohou si školy dovolit větší moralizování. Větší školy také odměňují více než menší. Řada škol používá slevu obchodně. Nedává slevu na aktuálně zakoupený kurz, ale na kurzy navazující nebo jiné (například individuální kurzy) z nabídky školy. Jiné školy (zvláště v Praze) počítají se světem protřelými studenty, kteří nehrají na nezištná doporučení. Studenti dostávají slevu na aktuálně zakoupený kurz nebo hotovost rovnou na dřevo. Studenti mohou ušetřit 5%-30% z ceny kurzu.
V odměňování studentů za přivedení nového studenta jsou některé školy velmi kreativní. Nespokojí se s učebnicí, lekcemi navíc nebo slevou na kurz. Studenti dostávají pexesa, sladkosti, CD, omalovánky nebo školní deštník.
3. Pokračování studentů ve studiu
Šířit doporučení všemi formami mezi studenty se jazykovým školám rozhodně vyplatí. Podle vyjádření ředitelů jazykovek pokračuje ve studiu nejčastěji 60%-70% studentů skupinových kurzů pro veřejnost Ještě vyšší procento studentů pokračuje ve firemních, odborných a individuálních kurzech. Kdo studenta získá do školy, má ho často na několik dalších běhů kurzu. Pokračování studentů je věcí běžnou a často bývá chybně uváděno jako měřítko kvality školy. Některé školy správně upozorňují, že studenti častěji odcházejí z jiných důvodů než z nespokojenosti se školou. Nicméně pokud škola uvádí procento pokračujících studentů nad 90% nebo pod 50%, je to důvod k zamyšlení.
Co nám odpověděly konkrétní jazykové školy
Jazyková škola Channel Crossings, Praha (školu navštíví 4300 studentů ročně)
- Studenti si mohou reference přečíst na našem webu, zároveň je poměrně rozsáhlá databáze zveřejněna na portále fairlist.cz a nyní jsme začali reference zveřejňovat i na Jazykovky.cz. Pokud klient vyžaduje reference na konkrétního lektora nebo třeba i učebnici, jsme schopni poskytnout seznam kontaktů na míru tomuto požadavku.
- Za doporučení nového studenta poskytujeme tomu, kdo jej doporučil, finanční odměnu.
- Počet pokračujících studentů je různý podle toho, o kterou pobočku se jedná, a také zda je to pokračování mezi podzimním a jarním semestrem, anebo naopak mezi jarním a podzimním. Tím, že je v druhém případě mezi kurzy větší časová prodleva z důvodu letních prázdnin, je procento pokračujících studentů o něco nižší. V průměru v pobočce na okraji Prahy pokračuje 90 % studentů, v centru je to kolem 70 %. Často se u "odpadlíků" nejedná o úplné ukončení studia, ale o přechod např. na individuální výuku na míru.
Eva Havránková, marketing manager
Perfect World, Plzeň (školu navštíví cca 150 studentů a klientů ročně)- Reference o naší jazykové škole a pokroku, který u nás studenti udělají, prezentujeme především na našich webových stránkách, a to v co nejvíce věrohodné podobě, v jaké je to jen možné- skenujeme příběhy, které studenti na konec svých kurzů či lekcí vlastnoručně píší. Tyto prezentujeme i na naší facebookové stránce.
- Studentů, kteří nás doporučí dále, je většina, a my je odměňujeme zpravidla individuálně. Pokud nás někdo doporučí více než 3x, získá několikero velmi lákavých výhod.
- Cca 90% - u nás je to většinou tak, že když k nám student nastupuje, neuvědomuje si, jak přesně a opravdově mu kurz pomůže a dodá sílu a motivaci pokračovat, a tak většina studentů, kteří zprvu ani pokračovat nechtěli, pokračují.
Dominika Pašková, jednatelka
BOHEMIA INSTITUT, Praha (školu navštíví cca 1000 studentů a klientů ročně)- web, profesní portály a články věnované vzdělávání, letáky, tisk - tematické přílohy,...
- sleva pro oba, dle sezonních akcí i dárek, poděkování, možnost čerpání věrnostní slevy, kterou má doporučující (náš věrný student) i doporučeným studentem
- cca 40% studentů pravidelně meziročně pokračuje, cca 55% studentů přichází na přímou či nepřímou referenci
Eva Mocová, ředitelka
Mezinárodní jazykový institut, Most (školu navštíví 500-600 studentů ročně)
- web, plakáty, tisk, word of mouth,...reference klientů
- neposkytujeme odměny
- angličtina - většina studentů - cca 85% - chodí 2 - 4 roky (od úrovně A0 po získání certifikátu na úrovni B1 nebo B2); ostatní jazyky obvykle 1 - 2 roky
Marcela Hergesselová, ředitelka
Jazyková škola Domluvte se, Praha (školu navštíví 300 studentů ročně)
- web jazykové školy, Google Adwords, Seznam Sklik, PR články na rozličných portálech, jazykovky.cz, Google Adform
- Sleva ve výši 300Kč z ceny objednaného kurzu.
- 98%
Mgr. Kristýna Janstová, ředitelka jazykové školy
Jazyková škola Elvis, Praha 4 Nusle (školu navštíví 1500-2000 studentů ročně)- Reference máme na našich webových stránkách a na facebooku. Velké procento našich nových studentů již ale s referencemi přichází, protože jim Jazykovou školu Elvis doporučili naši bývalí či současní studenti. Týká se to jak kurzů pro veřejnost, tak pomaturitního studia. Rovněž nezanedbatelné procento našich firemních klientů k nám přišlo na osobní doporučení. Obecně k nám chodí na osobní doporučení okolo 40-60% nových studentů.
- Namísto odměn ve formě slev se snažíme udržet velice příznivé ceny kurzů pro všechny studenty (ca 85-90 Kč/hod.). Slevy za doporučení nabízíme jen příležitostně, v rámci jednorázových akcí. O to jsme radši, že k nám přesto na doporučení studenti přicházejí. Je to forma přirozené zpětné vazby, že u nás byli lidé opravdu spokojeni.
- Alespoň dva návazné kurzy absolvuje u nás průměrně 80% studentů. Intenzivní kurzy angličtiny navštěvují především maminky na mateřské dovolené, podnikatelé, cizinci a lidé, kteří hledají zaměstnání a potřebují se v angličtině rychle zdokonalit. Ti absolvují v průměru dva až čtyři návazné kurzy, podle svých časových možností. Někteří pak přejdou studovat do méně intenzivních večerních kurzů. Minimálně dva návazné kurzy absolvuje 85% studentů. U večerních kurzů AJ a ŠJ studenti většinou absolvují všechny kurzy, které pokryjí školní rok. Protože nabízíme tři intenzity výuky, znamená to, že studenti absolvují během roku dva až šest návazných večerních kurzů pro veřejnost. Minimálně dva návazné kurzy absolvuje 90% studentů. Přípravné kurzy ke cambridgeským zkouškám z angličtiny (FCE, CAE, CPE) jsou u nás roční. Protože je příprava na zkoušky náročná, speciálně pro dospělé studenty, kteří mají práci a rodinu, přibližně 75% dospělých studentů si tuto přípravu naplánuje na dva roky, tedy absolvují dva návazné kurzy.
Michaela Miller, ředitelka jazykové školy
Glossa - škola jazyků, Praha (školu navštíví 1200 studentů ročně)
- Informace o naší škole i hodnocení studentů najdou zájemci na našem webu, na facebookovém profilu, v referencích na Seznamu a na Google Maps.
- Bonus za doporučení nenabízíme, o to raději odměníme naše věrné studenty slevou v navazujícím kurzu.
- Studentů, kteří se rozhodnou s námi pokračovat, jsou více než tři čtvrtiny.
Tereza Jandová, provozní ředitelka
Bohužel se více odpovědí (často vtipných i inspirativních) do článku nevešlo, můžete si je v úplné podobě prohlédnout zde: Úplný seznam odpovědí jazykových škol.Jak tedy studenti hodnotí výuku a atmosféru v jednotlivých školách?
Tabulka byla zpracována ve spolupráci s Jazykovky.cz.
autor: redakce Jazyky.com
Související články
Výuka jazyků v Ostravě – přehled jazykových škol
Výuka jazyků v Plzni – přehled jazykových škol
Výuka jazyků v Českých Budějovicích – přehled jazykových škol
Výuka jazyků v Liberci – přehled jazykových škol
Výuka jazyků v Olomouci – přehled jazykových škol
Výuka jazyků v Pardubicích – přehled jazykových škol
Výuka jazyků v Hradci Králové – přehled jazykových škol
Výuka jazyků v Ústí nad Labem – přehled jazykových škol
Výuka jazyků ve Zlíně – přehled jazykových škol
Výuka jazyků v Karlových Varech – přehled jazykových škol
Výuka jazyků v Jihlavě – přehled jazykových škol
Výuka jazyků v Brně – přehled jazykových škol
Sdílet tento článek
Byl pro Vás článek užitečný?
Diskuze k článku
Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?moc děkuji za super článek. Je to opravdu obsáhlé a moc mi to pomohlo.